Atlantic Road - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Annick Peters - WaarBenJij.nu Atlantic Road - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Annick Peters - WaarBenJij.nu

Atlantic Road

Door: Annick

Blijf op de hoogte en volg Annick

10 Augustus 2016 | Noorwegen, Trondheim

Vannacht hebben we voor het eerst niet goed geslapen in de tent. Het waaide en regende heel heftig, waardoor het koud was en er veel geluid was. Uiteraard nog steeds geen reden om niet te genieten hier! Vanochtend zijn we opnieuw naar de Atlantic Road geweest om foto's te maken. Het weer was gelukkig wat beter dus was het leuker om te kijken dan gisteren.

Daarna zijn we doorgereden naar Trondheim! Dit is de derde grootste stad van Noorwegen (na Oslo en Bergen). Op de camping hebben we besloten om vannacht in de tent te slapen en morgen in een 'hytte', dit is een hutje (soort bungalowhuisje). Dit leek ons sowieso een keer leuk om uit te proberen en is met dit weer ook wat warmer. Voor vandaag waren de hyttes helaas al vol. 'S Avonds hebben we gegeten in Trondheim. We hadden geluk met de buschauffeur. We dachtten dat we wel met pin of creditcard zouden kunnen betalen voor een ticket maar helaas kon het alleen met contact geld, wat wij dus niet meer hadden (een beetje aan het opmaken voor het einde van de vakantie natuurlijk). De buschauffeur was zo aardig om ons toch mee te nemen zonder kaartje, dat zou in Nederland volgens mij echt niet kunnen! In het centrum hebben we lekker spareribs gegeten met een toetje na. In Jordys ijsje bleek een stukje plastic te zitten. Jor is dit gaan melden en we hoefden toen niet te betalen voor het ijsje, dus dat scheelde weer!

Nu zitten we op het centraal station van Trondheim omdat we net de bus gemist hadden en een uur moesten wachten.... Handy!

Nog wat gekke weetjes:
- Jordy en ik worden overal aangesproken in het Noors en we hebben hierdoor geconcludeerd dat we (vooral Jor met zn blonde haren) een Noors uiterlijk hebben.
- Jordy wordt hier volgens ons gezien als iemand die heel open is om aan te spreken. Hij wordt (veeel vaker dan ik) gevraagd om foto's te maken van iemand, voor de weg, of iemand ons kan helpen als we weer vragend een Noorse tekst staan te ontcijferen, echt bij alles!
- Sportleggings worden hier als normale broeken gebruikt
- Aardbeien, kersen en frambozen kun je vaak langs de weg kopen
- Hotdogs en softijs kun je overal krijgen
- Noren vertrouwen iedereen, je kan altijd zelf je drinken of ijsje pakken als je ergens bent. Als er geen klanten zijn, zit er niemand achter de kassa, zelfs bij de supermarkt niet. Vorige keer zat de cassiere tv te kijken aan de andere kant van de winkel.
- Veel mensen die op vakantie gaan hebben een dak op hun busje dat open kan, waardoor de kunnen staan in hun slaapbus.
- Op vrijwel elke camping is een openbare keuken waar je gebruik van kunt maken.
- Pastagerechten zijn de meest populaire gerechten op campings
- De goedkoopste supermarkt hier is vergelijkbaar met de duurste in Nederland
- Je betaalt altijd per gewicht. Dus je weegt alles, ook dingen als tomaten en komkommers.
- De 'mode' van Nederland is niet vergelijkbaar met hier. Ik heb schoenen gekocht met 50% korting waar in Rotterdam iedereen ermee loopt.
- Aanbiedingen op schoenen zijn vaak alleen voor de maten die niet verkocht worden (flauw!)
- Noren zijn groter of dikker dan Nederlanders... jor en ik passen allebei een maat kleiner dan normaal en we vrezen dat we na de vakantie niet afgevallen zullen zijn...
- De taal is heel apart. Soms proberen wij wat in het Noors te bestellen maar vragen ze zelf naar een Engelse vertaling omdat ze ons gewoon niet kunnen verstaan....
- Ik had niet verwacht dat ik het ooit zou zeggen maar het weer in Nederland is warmer en minder regenachtig dan Noorwegen.
- Alcohol is belachelijk duur, voor een glas wijn of een biertje betaal je snel 7-8euro. Je moet sterke drank ook in een aparte winkel kopen.

Morgen gaan we lekker winkelen en genieten van deze mooie stad!

• 11 Augustus 2016 - 08:03

Karel Sla:

Leuk om te weten dat jullie van alles genieten wat er op jullie pad komt gaaf hoor Xxx van ons