Trolltunga - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Annick Peters - WaarBenJij.nu Trolltunga - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Annick Peters - WaarBenJij.nu

Trolltunga

Door: Annick

Blijf op de hoogte en volg Annick

02 Augustus 2016 | Noorwegen, Bergen

Ik ben weer terug van weggeweest! Eergisteren hadden we een rij-dag en daar had ik niet zoveel over te vertellen en gisteren was ik echt te moe om nog wat te typen toen we terugkwamen van onze hike naar de Trolltunga! Maar daar heb ik natuurlijk wel een heel verhaal over!!

Trolltunga
's Ochtends om 09:30 begonnen we met onze tocht naar de Trolltunga. De heenweg bedraagt 11km dus we wisten dat het een lange tocht zou worden. De wandeling begint met een hele steile klim van twee kilometer, bijna recht omhoog. Omdat het 's nachts geregend had was alles vies en modderig, en daardoor dus ook glad. Opnieuw vonden we het begin het zwaarste stuk. Het stuk erna is afwisselend omhoog en omlaag maar niet heel steil. We liepen veel over watervalletjes. Bij ongeveer 6km werd het wel een beetje lang. We begonnen ons te beseffen dat we nu de Preikestolen ongeveer in zijn geheel al gelopen hadden en dan moet je dus nog 5km. Gelukkig was het weer goed! Geen regen en met de kou viel het ook mee. Bovenop de bergen lag veel sneeuw. De tocht was weer een stuk minder toeristisch dan de Preikestolen en Kjerag dus onderweg kwam je niet heel veel mensen tegen. Wel kwamen we aardig wat tenten tegen langs de route van mensen die de tocht in twee dagen doen (iets waar wij achteraf spijt van hadden dat we het niet gedaan hadden...). Eenmaal aangekomen bij de Trolltunga (om 15:00) was het weer iedere kilometer meer dan waard. Het uitzicht was geweldig en het was een hele beleving om op de steen te gaan staan. Ik verbaasde mijzelf over hoe makkelijk ik dit durfde. De Preikestolen en de Kjeragbult vond ik verschrikkelijk eng en hier ging ik gewoon op staan. Ik denk dat het kwam omdat de steen enigszins scheef staat waardoor je de afgrond niet gelijk ziet als je erop staat. Er wordt trouwens netjes een rijtje gemaakt van mensen die een foto op de Trolltunga willen maken. Eenmaal boven was het toch wel koud en begon het wat te miezeren. We besloten na ongeveer een halfuurtje om terug te gaan. En dan begint het zwaarste stuk, nog 11km terug! Ook begon het toen flink te regenen en werd het weer mistig. Jor en ik hebben elkaar er soms doorheen moeten praten omdat het echt wel een heel eind was. Ook kregen we allebei blaren, wat niet echt meehielp met de motivatie. Nu klinkt het alsof we het helemaal niks vonden maar het was echt geweldig mooi en tof om te doen. Alleen zo zwaar! Maar dat is juist ook goed, nu hebben we het gevoel alsof we echt iets 'overwonnen' hebben. Onderweg begonnen we met spelletjes spelen om niet teveel aan de kou en pijn te denken. Toen ging het voor mijn gevoel een stuk sneller! En toen de laatste kilometer....dat enorme steile stuk. Dat leek wel even lang te duren als de hele terugweg bij elkaar!! Maar we hebben doorgezet. Eenmaal beneden aangekomen kwamen de ontlading en vermoeidheid pas echt. We hebben het gedaan, 22km berg op en af!! We hebben er uiteindelijk 11uur over gedaan en kwamen om 22:30 weer op de camping. Toen hebben we pizza's gebakken, opgegeten en zijn we als een blok in slaap gevallen. Wat een ervaring. Nu wel ontzettend veel spierpijn maar het was het zeker waard.

Bergen
Vanochtend hebben we eerst lekker uitgeslapen en zijn we rond 12:00 vertrokken naar onze volgende bestemming: Bergen. 'S middags zijn we de stad in gegaan en hebben een beetje gewinkeld. Hier waren sneakers in de aanbieding dus ik heb gelijk twee paar ingeslagen! We hebben gegeten op de vismarkt aan de haven waar ze allemaal verse vis verkochten. Zelfs levende krabben en kreeften waren er te zien (je kunt dan kiezen welke je wil hebben). Bergen ziet er uit als een leuke bruisende stad waar genoeg te beleven is. Morgen gaan we verder kijken wat we er allemaal kunnen doen!

Ik krijg van veel van jullie leuke reacties op mijn blog, super leuk dat jullie het lezen!!

Groetjes vanuit Bergen

  • 03 Augustus 2016 - 12:42

    Clara:

    Jullie worden wel echte bikkels he, maar daar krijg je wel prachtige vergezichten en natuurschoon voor terug natuurlijk. Ziet er heel heldhaftig uit op foto's en leuk jullie belevenissen te lezen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bergen

Annick

Hier hou ik alle verhalen over Noorwegen bij!

Actief sinds 21 Juli 2016
Verslag gelezen: 532
Totaal aantal bezoekers 16798

Voorgaande reizen:

22 Juli 2016 - 14 Augustus 2016

Noorwegen 2016

Landen bezocht: